onsdag 3 mars 2010

Radion!!





Nu har den härliga Blaupunkt Frankfurt kommit. Ganska så trashad kartong och det ser ut som nån spytt på den, men allt innehåll verkar klarat sig. Den var i lika fint skick som på bilderna, men det måste blivit lite fel i säljarens beskrivning "Lite kontaktfel i på/av knappen men den funkar" skulle nog varit "Extrema kontaktfel i (på)/AV knappen men den funkar 1ggr på cirka 80 försök".

Plan A: Reparera på/av knappen alternativt byta ut den.
Jag öppnade radion och konstaerade att en fullproppad "liten" låda med en salig blandning av mekanik och elektronik ifrån ett annat millenium inte är en busenkel uppgift att ge sig på. I radion finns en signatur ifrån 1971, då någon verkar ha skruvat i den senast. Hur som helst sprayade jag kontaktspray och det gav inget resultat förrutom en härlig doft.

Plan B: Låta den vara på och sköta på/av med en extern strömbrytare. Det är en ganska bra lösning då jag ändå var lite fundersam på om man inte borde ha en sådan i alla fall. Dessutom har jag en brytare i instrumentbrädan utan funktion. Sagt och gjort. Jag spärrar av/på knappen på radion i läga på och monterar. Lyckades också få plats med radion utan att vindrutetorkar armarna tar emot vilket många haft problem med enl p1800forum på nätet. Och den passar fantastiskt bra i det gamla hålet! Riktigt snyggt!

Ljudnivån var låg enligt säljaren. Och det håller jag med om. Den medföljande högtalaren är på 8ohm likaså de som sitter i bilen. Jag paralellkopplar dem och får ett ganska bra ljud. Nu är ju allt relativt. Tror inte jag vinner någon hifi/kr tävling! =)

Som vanligt springer man på mer problem. I bilen sitter 3 högtalare. En i vardera sida bak samt en som verkar monterad senare, placerad i mitten av hatthyllan som det står stereo på =). Nu visade det sig at högtalarna i dörrarna var i mycket dåligt skick. Se bild. Dock funkade den ena bra medans den andra raspade. Jag tog elementet från "mitthögtalaren" och ersatte den trasiga. Vilket geni man är!

Allt funkar kanon. Skönt också att man kopplade rätt. 6 eller 12 volt (+) eller (-) jord. Har dock inte hunnit starta bilen. Är rädd att jag kommer ha gigantiska störningar ifrån motorn. Men det löser vi då. Får se om jag drar igång den ikväll när kidsen somnat.

1 kommentar:

  1. hej, jag ser att du har originalplåten runt askkoppen, den är ofta ersatt fem år senare för att få i rattlås som kom senare. Fult, fast tidstypisk reparation. Jag har lyckats hitta plåten, men är lite avvaktande inför bytet eftersom den bytts av ett skäl; gamla plåten passar inte exakt med nya rattlåset. Nu frågan; har du bytt till aluminium runt askkoppen, eller har den sett ut så hela tiden?

    Claes

    SvaraRadera