onsdag 12 maj 2010

Demontering och lagning av klockan



Klockan är elektriskt driven. Om batteriet varit bortkopplat måste klockan startas genom intryckning av inställningsknappen. Klockans drivning består av en elektromagnet, som påverkar klockans balanshjul. I övrigt är den försedd med ett mekaniskt urverk. Då klockan startas med inställningsknappen åstadkommes en ström som attraherar balanshjulet så att balansens fjäder spänns När man släpper upphör magnetfältet och fjädern drar tillbaka balasnhjulet. På balanshjulets framsida finns en lite kontaktpinne som vidrör en fjäder. När den gör det blir det återigen en strömkrets som attraherar balanshjulet men med en mindre kraft. och fjädern drar tillbaka etc. Detta är ju en riktigt kul konstruktion som jag definitivt vill ha igång. Många reparerar sina klockor med billiga quartzverk ifrån ClaesOlsson och dylikt. Men jag är klocknörd och vill definitivt ha igång det mekaniska verket. Till att börja med skruvade jag ur klockan ur instrumentpanelen och konstaterade att den inte var inkopplad över huvud taget. (Men den funkade inte när jag testade) Någon hade dessutom varit inne i klockan och pillat tidigare vilket gjorde mig lite orolig med tanke på de huvudlösa kulturfrämmande renoveringarna med quarz-verk =) Väl inne i hjärtat visade det sig att det var orginalverket. Det första jag konstaterade var att pinnen på balanshjulet aldrig fick kontakt med fjädern så strömkretsen blev sluten. Böjde fjädern med en skruvmejsel och nu börjar det hända grejjor. Balanshjulet svängde, men dock för lite för att driva gånghjulet och klockan. Jag putsade alla kontaktytor (Pinne, fjäder och gånghjuls hake och vips så går den som en klocka. Efter en droppe olja skruvade jag ihop den igen! Det absolut knivigaste är som med alla dessa Smiths instrument. Att få isär de och att få ihop dem utan att skada kromsargen alltför mycket. Men det gick vägen denna gång också. Nästa projekt är att få bukt med den svajande hastighetsmätaren.

1 kommentar:

  1. Oxid är alltså boven i dramat?! Har du någon ide om hur man skall skydda de inre kontaktdelarna. Att lägga fett el. dyl är väl inte så bra ?? //Bengt

    SvaraRadera